Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Latvijā mācās globālo jeb attīstības izglītību

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Izglītība Skolas Latvijā mācās globālo jeb attīstī...

2011. gada 3. februāris

Visvienkāršāk novērot savu saistību ar plašo pasauli var saskaitot, no cik pasaules valstīm atvestas dažādās preces mūsu mājās un kurās valstīs pašreiz atrodas mūsu tuvinieki vai paziņas. Par savu atkarību no citu valstu vai savas valdības un lieliem uzņēmumiem izjūtam aizvien krasāk – kaut vai lejot degvielu mašīnas bākā vai domājot, ko iesākt ar bērna izdzerto sulas paciņu, kuru nav iespējams pārstrādāt. Globalizācija liek domāt par Latvijas problēmām pasaules kontekstā, liek izprast starptautiskās attīstības prioritātes, ilgtspējīgas attīstības principus, izzināt globālo problēmu izraisītājus, ietekmes un – vēl būtiskāk – veicināt personisku iesaisti un pārdomātu izvēļu veikšanu. Solidaritāte, taisnīgums, iekļaušanās un sadarbība ir jēdzieni un principi, kas izskan dažādu politikas veidotāju mutēs, bet pavisam reāli jāmāca skolās, jo uz šo principu bāzes veidojas nākotnes pasaule. Mūsdienu un nākotnes problēmas varēs atrisināt, balstoties uz šiem principiem.

 

Latvija iepazīstas ar AI

Šobrīd deviņās (Aknīstes vidusskola, Baumaņu Kārļa Viļķenes pamatskola, Daugavpils Vienības pamatskola, Liepājas A. Puškina 2. vidusskola, Lizuma vidusskola, Misas vidusskola, Rīgas Kultūru vidusskola, Viļakas Valsts ģimnāzija un Viļakas pamatskola, V. Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzija un Kuldīgas Alternatīvā sākumskola) Latvijas skolās notiek stundas, kurās iekļautas globālās jeb attīstības izglītības (AI) tēmas un principi, kā arī aktivitātes un akcijas, kas mudina dzīvot labāk labākā pasaulē. Visveiksmīgāk attīstības izglītības tēmas iekļaujas dabaszinību priekšmetos, taču jebkurā priekšmetā tēmas iespējams aplūkot globālā kontekstā. Šī iniciatīva saistīta ar projektu „Skolas kā satelīti attīstības izglītībā”, kuru īsteno Izglītības attīstības centrs (IAC) sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām „GLEN Latvija” un Līdsas Attīstības izglītības centru (Leeds Development Education Center) Lielbritānijā. Iniciatīva ilgst no 2009. gada novembra, un pirmajā tās gadā notikušas vairāk nekā 130 mācību stundas, kurās piedalījušies aptuveni 2690 skolēnu. Visvairāk stundas notikušas dabaszinībās, klases audzinātāja stundās, ģeogrāfijā un sociālajās zinībās, latviešu un angļu valodā, kā arī pašu veidotajās integrētajās nodarbībās. Populārākās AI tēmas mācību stundās: migrācija, ekoloģiskās pēdas mērījumi, dabas saudzēšana, globalizācija, resursu taupīšana. Stundās skolotāji izmantojuši projekta stundu materiālus, kā arī veidojuši savas oriģinālnodarbības.

Ilze Saleniece, projekta „Skolas kā satelīti attīstības izglītībā” vadītāja, uzskata, ka „jauniešiem jādod iespēja analizēt un kritiski izsvērt dažādu globālu norišu cēloņus, sakarības un mijiedarbības, saredzot savu lomu mūsdienu sarežģītajā pasaulē”. Viņa stāsta: „Latvijas iedzīvotāji aizvien vairāk apzinās savu saistību ar pārējo pasauli, tādēļ ir svarīgi, ka par globālajām norisēm runātu ne tikai medijos un parlamentā, bet arī skolās un augstskolās. Turklāt mūsdienīga izglītība ir tāda, kurā integrēta šī globālā dimensija, jo rada iespējas apspriest, risināt un domāt par aktuāliem notikumiem un to risinājumiem.”

Zinot, ka mācību stundas ilgums un tēmu apjoms nav bezizmēra, Vidzemes Augstskolas lektors Dr. Visvaldis Valtenbergs un Valmieras Jaunatnes centra „Vinda”, jauniešu kluba „Acis” un Valmieras jauniešu domes koordinatore Baiba Udrase publikācijā „Globālā izglītība mūsu pieredzē” uzsver, ka nevajag nemaz daudz, lai skolēniem pavērtu izpratni par globālo izglītību. Ja kaut piecas minūtes stundas sākumā tiktu veltītas kāda pasaules aktuālā notikuma pastāstīšanai saistībā ar stundā apgūstamo tēmu, bērniem tēma šķistu interesantāka, turklāt viņi labāk uztvertu pasaules kontekstu. Savukārt skolotājiem stiprināt globālo tēmu izpratni var palīdzēt došanās uz ārvalstīm, iesaistoties starptautiskos apmaiņas projektos.[1] Lai integrētu attīstības izglītību Latvijas skolās, tiek izvirzīts jautājums par kvalitatīvu pedagogu tālākizglītību attīstības izglītībā, bet jau tagad IAC Eiropas Sociālā fonda projektā „Vispārējās izglītības pedagogu tālākizglītība”īsteno 24 stundu tālākizglītības programmuAttīstības izglītības projektu izveide un vadība”, kurā skolotāji var gūt praktiskas idejas, kā skolēniem piedāvāt šādas tēmas: „Kas ir attīstības izglītība?”, „Globālā pilsonība”, „Dažādība”, „Savstarpējā mijiedarbība”, „Migrācija”, „Vērtības un uzskati”, „Ilgtspējīga attīstība”, „Cilvēktiesības”, „Sociālais taisnīgums”, „Godīga tirdzniecība”, „Konfliktu risināšana”. Par to vairāk varat lasīt www.iac.edu.lv.

 

Pilnu raksta versiju lasiet laikraksta „Izglītība un Kultūra” 3.februāra numurā      

 

'Vita Pļaviņa, laikraksts "Izglītība un Kultūra"

[1]http://www.skolaskasateliti.lv/files/attistibas_izglitibas_prakse_valtenbergs_udrase_13_10_2010.pdf

 

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit