Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Pētniecisko darbu kvalitāte palielinās

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Izglītība Skolas Pētniecisko darbu kvalitāte palielinās

2011. gada 31. marts

Ik gadu tiek organizēta Rīgas izglītojamo zinātniskā konference, kurā skolēni prezentē un žūrijas, kolēģu priekšā aizstāv savus izstrādātos zinātniski pētnieciskos darbus par dažādām tēmām. Statistikas dati liecina, ka skolēnu interese un prasme zinātniski pētniecisko darbu kvalitatīvā rakstīšanā ir palielinājusies. Konference ir ne tikai sacensība starp skolām, tā ir arī lieliska integrācijas iespēja, jo vienā plūsmā tiek vērtētas gan latviešu, gan krievu skolas.

 

Kāpēc nepieciešami zinātniski pētnieciskie darbi?

 

Izglītības speciālistu uzskati par to, vai jauniešiem ir nepieciešama iespēja rakstīt pētnieciskos darbus, mēdz būt dažādi. Savs viedoklis par šo tēmu ir Rīgas Franču liceja fizikas skolotājai Birutai Šķēlei: „Man ir 20 gadu pieredze šajā darbā, tāpēc arī izveidojies skaidrs viedoklis. Atrodamies Eiropas Savienībā, kur ar pētniecību nodarbojas ļoti plaši, tiek izvirzīti vairāki plusi, kāpēc tas ir būtiski. Mana pieredze ir, ka reizēm arī nesekmīgi skolēni iegūst pašapziņu un teicamus rezultātus, izstrādājot pētnieciskos darbus. Viņi aizraujas ar tēmu un vēlāk lepojas, ka spēj startēt arī valsts mēroga olimpiādēs. Tādi skolēni ļoti mainās, viņiem parādās izziņas vēlmes, augstas darbaspējas un labi rezultāti. Pat ja šie darbi nekļūst par labākajiem un apbalvotajiem, uzskatu, ka tik un tā ir paveikts ļoti daudz. Daudzos skolēnos jūtu lielu aizrautību, reizēm pat rodas sajūta, ka skolēni virza uz priekšu mani, nevis otrādi, jo ierosina dažādas jaunas idejas, ko kopā mēģinām attīstīt.”

Arī aptaujātie skolēni ir ļoti priecīgi par iespēju rakstīt pētnieciskos darbus, izzinot sev tīkamas tēmas, kā izaicinājumu jūt iespēju sacensties ar citiem skolēniem. Turklāt ir labs treniņš pētniecībā, darbu izstrādē un arī prezentācijā, kas, visticamāk, atvieglos skolēnu tālākās studijas, jo pamatprasmes par pētniecību jau būs izveidojušās.

 

Ar katru gadu darbu kvalitāte paaugstinās

 

Skolotāji un žūrijas pārstāvji ir vienisprātis – ar katru gadu pētniecisko darbu kvalitāte aug. Tas rada arī bažas, jo nav īsti skaidrs, cik ļoti vēl skolēnu zināšanas palielināsies. Cilvēka anatomijas pasniedzēja Latvijas Universitātē Kamita Eglīta ir priecīga, ka arvien vairāk parādās eksperimentāli darbi, kurus patiešām var nosaukt par pētniecību, jo pirmajos gados vairāk tikuši prezentēti dažādi anketēšanas darbi, tad mēģināts jauniešiem skaidrot, ka tā patiesībā ir socioloģija, nevis bioloģija. „Mani iepriecināja, ka redzēju daudzus cilvēkus, kas nākotnē varētu pie manis mācīties, – konferencē sastapu īstenus biologus, pētniekus, kas interesējas par vēžiem, sikspārņiem, molekulāriem raugiem un daudz ko citu.”

Savukārt skolotāja B. Šķēle analizē konferenci, salīdzinot ar citiem gadiem: „Iepriekšējos labākie darbi fizikā tiešām bija izteikti labāki par citiem, bija uzreiz redzams, ka tie veiksmīgi konkurēs Eiropas līmenī. Šogad nebija izteiktu izcilo darbu, bet bija daudz labu darbu. Varēja just, ka gan skolēni, gan viņu skolotāji ir daudz strādājuši. Man prieks, ka arvien uzlabojas izpratne par to, ko nozīmē pētnieciskais darbs; šogad vairs nebija situāciju, kad kāds iesniegtu referātu vai literatūras atstāstu, mēģinot pretendēt uz pētniecību.”

Ir vairāki skolēni, kuri darbam ir veltījuši pat vairākus mēnešus laika. Ir arī tādi darbi, kas tapuši teju vienas dienas laikā: viss ir atkarīgs no izvēlētās tēmas specifikas un plašuma.

 

Darbiem daudzveidīgas tēmas

 

Saprotams, ka tēmas katrā no blokiem ir ļoti atšķirīgas, dažādas arī tendences. Piemēram, bioloģijā šogad nav bijusi tik liela koncentrēšanās uz diētām un veģetārismu, kas iepriekšējos gadus bija populārākās tēmas. Šogad pētīti putni, sikspārņi, vēži, redīsi, aļģes, makrofīti, cilvēku pašsajūta samazināta skābekļa daudzumā u. c. Neviena no tēmām nedublējās. K. Eglīte saka: „Es vairāk centos virzīt darbus, kuros patiešām bija jūtama pētniecība. Tēmas ir ļoti dažādas, dažas vienkārši paņemtas no esošiem literatūras avotiem, papildinot ar anketēšanu. Uzskatu, ka tādas ir vērtējamas par 1 pakāpi zemāk.”

Skolotāji novērojuši arī kādu problēmu tēmu izvēlē – jau vairākus gadus notiek šādu darbu rakstīšana, vērtēšana, tāpēc dažkārt veidojas situācijas, kad ir arvien grūtāk atrast jaunas, interesantas, vēl nebijušas tēmas, tādējādi notiek atkārtošanās. Skolotāji un žūrijas pārstāvji cer, ka šādas konferences palīdz veidoties topošajiem zinātniekiem, ir kā viņu pirmie soļi pētniecībā, kas palīdzēs kāpt arvien augstāk un tālāk, analizēt tēmas vēl pamatīgāk.  

 

Linda Tunte, laikraksts „Izglītība un Kultūra”

 

Pilnu raksta versiju lasiet laikraksta „Izglītība un Kultūra” 31.marta numurā

 

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit