Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Mūzika palīdz socializēties un justies vajadzīgiem

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Izglītība Interešu izglītība Mūzika palīdz socializēties un ju...

2011. gada 11. aprīlis

Mūzika ir māksla, kas spēj cilvēkus mainīt – liek justies priecīgāk, labāk, ļauj aizmirsties un reizēm pat dziedē, tāpēc šķiet pilnīgi saprotami, ka tai ir jābūt pieejamai visiem. Šo ideju starptautiskā konferencē „Mūzika visiem” pagājušajā nedēļā popularizēja pedagogi, valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki un nevalstisko organizāciju pārstāvji no Latvijas, Igaunijas, Somijas un Zviedrijas, runājot par mūzikas izglītības pieejamību cilvēkiem ar speciālām vajadzībām.

Šī bija pirmā reize, kad rīkota starptautiska konference un meistarklases speciālās mūzikas izglītībā. Tajā uzstājās pasaules līmeņa speciālisti no Somijas un Zviedrijas, kuri ir izstrādājuši metodiku, ko tagad izmanto visā pasaulē. Tagad tā ir kļuvusi pieejama arī Latvijā. Konferences mērķis ir pievērst uzmanību tādām tēmām kā cilvēku ar speciālām vajadzībām integrācija sabiedrībā, piedāvājot tiem tādas pašas iespējas kā citiem sabiedrības locekļiem, īpaši akcentējot mūzikas izglītības iegūšanas iespējas.

 

Somijas pieredze

           

Pārdomas rosinoša bija Somijas Nacionālās operas Izglītības departamenta direktores Tuulas Jukolas-Nuortevas sniegtā informācija par operas devumu cilvēku izglītošanā par mūziku. Tas parāda, cik daudz izglītības jomā var panākt un paveikt iestāde, kam šādi jautājumi šķiet būtiski. Sākumā operā uzmanība pievērsta tikai skolas vecuma bērnu iepazīstināšanai ar mūziku, taču ātri vien darbinieki sapratuši, ka pēc šīm zināšanām ir „izslāpušas” visas vecuma grupas un ir jāstrādā ar cilvēkiem, kuriem ir īpašas vajadzības, visos līmeņos. Operā notiek dažādas aktivitātes, piemēram, 2011. gada plānā ar Kultūras fonda finansējuma palīdzību ir paredzēts atvest uz operu 70 000 cilvēku, kuri paši saviem spēkiem to neizdarītu. Tāpat arī mākslas studenti tiek iesaistīti operas izrāžu veidošanā, tiek izdoti ziņu biļeteni, kas informē par operā notiekošo. Somijas baletdejotāji nesen saprata, ka jaunu puišu interese par šo mākslu ir nepietiekama, tāpēc mērķtiecīgi notika projekti, lai ieinteresētu par baletu 7–8 gadus vecus zēnus, un šis mērķis arī veiksmīgi sasniegts. Ikvienam ir iespēja apmeklēt operu atvērto durvju dienās, bet īpaša vērība ir īpašo vajadzību programmai, kuras ietvaros operas solisti sniedz koncertus arī cietumos, iesaista cilvēkus, kas ir nebrīvē vai aprūpes namos, scenāriju rakstīšanā un citos operas darbos. Uzvestas pat izrādes ar neprofesionāļu piedalīšanos skatuves darbībā.

Somijā ļoti liela vērība tiek pievērsta iekļaušanās tēmai. Ja cilvēks var dzīvot savstarpēji bagātinošā sabiedrībā un bagātinošā mijiedarbībā, viņš konstatē, ka spēj sasniegt daudz vairāk, nekā viņam sākotnēji šķitis. Sabiedrībai ir jāpalīdz cilvēkiem ar īpašām vajadzībām izvirzīt sev mērķus un tiekties tos sasniegt, taču skolotājiem jābūt ar attieksmi, kas iedrošina bērnu un pārliecina par viņa spējām.

 

Ieteikumi skolotājiem

           

Konferencē klātesošajiem tika demonstrēta arī dažādu valstu sadarbībā tapusī filma, kurā redzamas praktiskās mūzikas nodarbības un dzirdami daži ieteikumi skolotāju darbā ar bērniem, kuriem ir īpašas vajadzības. Šeit uzrakstīti daži no filmā dzirdētajiem ieteikumiem.

-         Mūzikas izpratne jāsāk ar ritma izjūtas trenēšanu. Jāsāk ar pavisam elementārām lietām, mācoties kopā sākt (dziesmu, instrumenta spēli, plaukšķināšanu u. tml.) un kopā beigt skaņdarbu. Audzēkņus var aicināt balsī atkārtot dzirdēto. Jāsāk ar elementārām lietām, ar ieinteresēšanu, kas vēlāk ļaus strādāt arvien efektīvāk.

-         Kusties līdzi! Labs treniņš skolēniem ir mācīties atpazīt konkrētu vietu skaņdarbā, kad ir jāizdara kāda darbība, piemēram, jāsasit plaukstas. Kad tas ir apgūts, var sākt mācīt konkrētajā brīdī iespēlēt akordu uz kāda no mūzikas instrumentiem.

-         Būtiski ir mūziku saistīt ar kustību, deju, jo tas palīdz socializēties, attīsta koordināciju, ir lielisks palīgs ritma sajūtai. Ir jāsāk ar pamata kustībām, skolēnus var rosināt atdarināt skolotāju vai vienam otru. Labs sākums ir dejošana aplī, visiem sadodoties rokās, mainot kustības virzienus (skolotājs var signalizēt par brīžiem, kad jāmaina kustība).

-         Trenējot dziedāšanu, labas ir rūnu dziesmas, kas savā pamatā ir vienkāršas un nozīmē kolektīvu dziedāšanu – koris atkārto solo dziedātāja vēstījumu. Dziedāšanu vēlāk var mēģināt apvienot ar kustību.

-         Jebkura vecuma bērniem patīk mācīties ar rotaļām, tā var atraktīvi attīstīt arī muzikālās prasmes, piemēram, sastājoties visiem aplī, kurā skolēni viens otram pamet bumbu. Tas, pie kura ir nonākusi bumba, dzied solo. Šāda darbošanās māca arī dalīšanās prieku.

-         Ansambļa spēle nav vienkārša, taču tā var izdoties, ja katram no audzēkņiem tiek piešķirta viņa spēkiem atbilstoša loma: tie, kas ir vairāk pieredzējuši, var pildīt sarežģītākos uzdevumus (nospēlēt melodiju uz mūzikas instrumenta), bet citus var iesaistīt, sitot bungas vai citus vienkāršus sitamos instrumentus. Būtiski, lai katrs skolēns savā vietā jūtas īpašs un neaizstājams. Spēlējot ansamblī, bērni iemācās noturēt uzmanību, sākt reizē, ieklausīties viens otrā, spēlēt no galvas.

Linda Tunte, laikraksts "Izglītība un Kultūra"

Pilnu raksta versiju lasiet laikraksta „Izglītība un Kultūra” 7.aprīļa numurā.

 

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit