Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Sešgadnieku mācību programmu pedagogi vērtē kā interesantu, bet pārāk apjomīgu (4)

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Izglītība Pirmsskolas Sešgadnieku mācību programmu peda...

2011. gada 14. aprīlis

Šajā mācību gadā 22 Latvijas izglītības iestādes īsteno pilotprojektu „Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas aprobācija”, kura uzdevums ir veikt sešgadīgo bērnu visu mācību satura dokumentu projektu un mācību līdzekļu izmēģināšanu, lai iegūtu daudzveidīgus, ticamus un detalizētus datus, novērtētu minēto materiālu kvalitāti un izteiktu priekšlikumus to pilnveidei. Lai jaunieši ātrāk nonāktu darba tirgū, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) plānoja, ka bērni mācības 1. klasē varētu sākt jau no sešu gadu vecuma. Izglītības un zinātnes ministrs Rolands Broks gan ir publiski paudis viedokli, ka bērniem no sešu gadu vecuma skolas gaitas tomēr nevajadzētu sākt. Izglītības iestāžu pārstāvji atzīst, ka mācību saturs ir apjomīgs un bērniem vislielākās grūtības ir apgūt rakstītprasmi, taču pedagogi stāsta, ka bērni ar interesi un aizrautību apgūst mācību saturu. Arī pedagogi uzskata, ka sešu gadu vecumā bērniem sākt mācības 1. klasē skolā ir pāragri. Tāpat viņi norāda, ka sešgadniekiem piemērotas mācību vides iekārtošana būs dārga un diezin vai pašvaldībām esošajos ekonomiskajos apstākļos ir nauda, ko izmantot šim mērķim. Valsts izglītības satura centra (VISC) Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītājs Imants Vasmanis atzīst, ka izstrādātā mācību programma ir atbilstoša bērnu vecumposmam un nepieciešamās korekcijas tajā tiks veiktas pēc programmas aprobācijas perioda beigām – šā gada jūnijā. Visi bērni, kuri būs mācījušies pilotprojekta grupās, mācības šoruden sāks 1. klasē. Sākumskolas skolotājiem, kuri turpinās mācīt pilotprojekta bērnus, organizēs semināru, lai informētu par to, kā mācīti un cik daudz zināšanu un prasmju šie bērni apguvuši.

 

Pedagogiem būs nepieciešams atbalsts

 

„Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas aprobācijas pirmā pusgada gaitā, izvērtējot pedagogu veiktās piezīmes par programmas īstenošanu un bērnu runas attīstības diagnostiku, regulāri veicot rotaļnodarbību vērošanu un filmētā materiāla analīzi pedagogu fokusgrupu diskusijās, secināms, ka kopumā programma ir atbilstoša bērnu vecumposmam. Nepieciešamās korekcijas tajā tiks veiktas šā gada jūnijā pēc programmas aprobācijas perioda beigām,” stāsta I. Vasmanis. VISC secināts, ka pedagogiem nepieciešams metodisks atbalsts, tāpēc tiks īstenota pedagogu profesionālā pilnveide, kā arī izstrādāti metodiskie materiāli. Šā gada maijā paredzētas atkārtotas VISC speciālistu un aprobācijā iesaistīto ekspertu tikšanās ar aprobācijā iesaistīto bērnu vecākiem. Pirmoreiz šādas tikšanās notika jau 2010. gada rudenī, aprobācijas perioda sākumā. VISC rīcībā nav informācijas par gadījumiem, kad vecāki būtu lūguši bērnus pārcelt uz citu grupu, kurā nenotiek sešgadīgo programmas aprobācija.

 

Grūtāk sokas ar rakstītprasmes apguvi

 

Ikšķiles pirmsskolas izglītības iestādes „Urdaviņa” vadītāja Valda Krinkule stāsta, ka vislielākās grūtības sešgadniekiem sagādā rakstītprasmes apguve. „Savādi, ka mēs šogad aprobējam sešgadīgo bērnu mācību programmu, bet pagājušā gada augustā Ministru kabinets apstiprināja noteikumus par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, kurās jau ir noteikts, ka, beidzot pirmskolu, bērns pazīst iespiestos un rakstītos burtus, raksta burtus, vārdus un vienkāršus teikumus. Manuprāt, vispirms vajadzēja sagaidīt šīs programmas aprobācijas rezultātus un tikai tad pieņemt vadlīnijas, taču bērna sasniedzamie rezultāti pirmskolā jau ir noteikti. Es piekrītu, ka bērniem ir jāprot rakstīt burtus, vārdus, bet šaubos vai pirmskolā vajag iemācīties rakstīt teikumus. Jā, protams, būs bērni, kuriem tas nesagādās grūtības, taču būs bērni, kuri to nespēs izpildīt, jo katra bērna attīstības līmenis ir individuāls. Ja gribam, lai sešus gadus vecs bērns apgūst rakstītprasmi, tad daudz lielāka vērība rakstītprasmes pamatiem jau ir jāvelta piecgadniekiem, kad bērns sāk obligāto sagatavošanos skolas gaitām,” uzskata V. Krinkule. Viņa piebilst, ka ir ļoti uzmanīgi jāizvērtē, cik liels apjoms ir jāiemāca pirmskolā, jo patskaņus, līdzskaņus māca sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā. Vadītāja mudina speciālistus analizēt, vai pārāk sarežģītais mācību saturs dzimtajā valodā nav cēlonis vājajām latviešu valodas zināšanām, kādas ir pēdējos gados.

 

Daiga Kļanska, laikraksts „Izglītība un kultūra”

 

 

Pilnu raksta versiju lasiet laikraksta „Izglītība un Kultūra” 14.aprīļa numurā.

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

zane 20/04/2011 10:31
 

Es domāju, ka bērni, kuri ir sākuši obligāto apmācību tikai no 5 gadiem šo programmu viennozīmīgi nepavilks. Tie bērni, ar kuriem pedagogi strādā no 2 gadiem būs spējīgi vairāk vai mazāk sekmīgi šo programmu izpildīt. Es vienkārši nesaprotu, kāpēc mēģina to apmācības programmu tā koncentrēt, nevis pakāpeniski un pamatīgi bērniem visu iemācīt, arī tādiem, kas tikai no 5 gadiem sāk apmācību. Salīdzinājumam, es savā laikā 7 gados tikai līnijas darba burtīncā vilku, nevis rakstīju vārdus un teikumus. Par matemātiku jau bija atziņa, ka Latvijā iemāca sarežģītas lietas, augstāko matemātiku, bet bērni nespēj izrisināt elementārus uzdevumus ar pamatzināšanām, ko veiksmīgāk izdara bērni no Eiropas valstīm, kur nekoncentrējās uz sarežģītām matemātiskām manipulācijām. To visu sarežģito matemātiku neesmu dzīvē nekad pielietojusi, visu esmu aizmirsusi. Kāpēc neveido apmācības programmu atbilstoši specializācijai, kur piemēram, programmētājiem šīs specifiskās matemātiskās zināšanas ir vajadzīgas.

Liene, Liene.A@one.lv 05/05/2011 11:52
 

Kārtējais izmēģinājums, kuram bērni nav gatavi. Prasības bērniem, kuri sāk skolas gaitas, tik bieži mainās, ka gribās domāt, ka tie, kas tās ievieš, nesaprot, ko dara, neizprot ne pirmsskolas bērnu vecumposmu īpatnības, ne apjēdz, cik ilgs laiks nepieciešams, lai bērnu sagatavotu skolai. Vairāk satraucos par tiem bērniem, kuri pirmsskolas iestādi apmeklē tikai no 5 gadu vecuma.
Vispirms varbūt derētu iepazīties ar situāciju: cik bērni vecumā no 2 gadiem apmeklē pirmsskolas iestādi, kādas ir bērnu prasmes, uzsākot obligāto apmācību pirmsskolas iestādē, vispār apzināt, cik ir pirmsskolas vecuma bērnu un cik no tiem apmeklē pirmsskolas iestādi. Nedomāju, ka bērniem, kuri līdz 5 gadu vecumam dzīvojuši mājās, savā nodabā skraidījuši un spēlējušies, ir iespējams gada laikā sagatavoties skolai. Tādu bērnu ir ļoti daudz! Jādomā ir pirms sākt darīt, nevis pēc tam, kad liela daļa bērnu būs "norakstīti" kā bērni ar mācīšanās grūtībām.

ineta, elmonda@inbox.lv 30/05/2011 09:14
 

Esmu sešgadnieces māmiņa,tiešām nesaprotu,kapēc nepieciešams sešgadniekam mācīt rakstītos burtus

skolotāja 05/09/2011 18:28
 

piekrītu meitenēm,daži piecgadnieki atnāk no laukiem,kuri nevienu burtu nepazīst.Kāpēc vajag eksperimentēt ar bērniem.Aprobācijas periodā jau tika parādīti paši gudrākie,bet ,ko iesākt ar atpalicēju?Ja runā par rakstītajiem burtiem,tad es arī nesprotu,kāpēc pagājušo rudeni bija tie jau jāsāk mācīt?Varbūt beidzot jādara gals eksperimentiem ,nevis jādomā,kā atgūt iztērēto naudu.Bērni nav palikuši sevišķi gudrāki,ja neskaita sēdēšanu pie datora.

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit