Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Dabaszinātņu apguve skolās kļūst arvien aizraujošāka un modernāka (3)

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Izglītība Skolas ERAF dabaszinātņu kabinetu projekts Dabaszinātņu apguve skolās kļūst ...

2012. gada 30. novembris

Rīgas vispārizglītojošajās skolās sākusies projekta „Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana 63 Rīgas vispārizglītojošajās skolās” beidzamā kārta. Projekta ietvaros Rīgas vispārizglītojošajās skolās labiekārtoti 227 matemātikas, bioloģijas, ķīmijas un fizikas kabineti, kas ļauj vairāk nekā 1000 Rīgas skolotāju mācīt skolēniem eksaktās zinātnes aizraujošā, modernā un jauniešiem saprotamā veidā.

„Jau pašlaik varam teikt, ka valsts un pilsētas līmenī ir cēlusies dabaszinātņu apguves kvalitāte, un tieši skolēni atzīst, ka ir kļuvis interesantāk mācīties, jo apgūt fiziku, ķīmiju, bioloģiju un matemātiku ar interaktīviem mācību līdzekļiem ir kļuvis  aizraujošāk nekā iepriekš,” atzīst Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes vadītājs Ivars Balamovskis, kurš pie šā projekta strādājis jau kopš tā pirmsākumiem.

„Mēs gūstam ļoti labu pieredzi, strādājot ar šīm interaktīvajām tehnoloģijām, kā arī skolotājiem Rīgas pilsētas līmenī  paaugstinās kvalifikācija un profesionālā varēšana, un, protams, no tā visvairāk iegūst skolēni, kuru zināšanas un iespējas izvēlēties augstskolas un nākotnes profesijas paplašinās. Tas arī ir viens no mērķiem attīstīt dabaszinātņu zināšanas skolā tā, lai bērni izvēlētos tās turpināt apgūt arī nākotnē,” saka I. Balamovskis.
 

Iespēja pilnveidot profesionālo meistarību

I. Balamovskis norāda, ka labiekārtotie dabaszinību kabineti un tajos ierīkotās modernās tehnoloģijas ir ieguvums skolotājiem. „Kā jebkurā profesijā, ja man iedod jaunus instrumentus, jaunus rīkus, tas noteikti ļauj man profesionāli pilnveidoties. Tā ir iespēja uzlabot profesionālo meistarību, gūstot papildu motivāciju produktīvākam darbam,” uzsver I. Balamovskis.

„Skolotājiem nepārtraukti ir jāpapildina savas zināšanas, lai viņi būtu spējīgi strādāt ar labiekārtotajos kabinetos esošajām tehnoloģijām,” ir pārliecināts Rīgas 47. vidusskolas fizikas skolotājs Laimonis Gusts, kurš atzīst, jaunas metodikas apgūšana, viņaprāt, pasargā skolotājus no rutīnas un profesionālās izdegšanas.

Rīgas 53. vidusskolas dabaszinību skolotāja Ļubova Volkova atzīst, ka projekta materiāli palīdz vieglāk izplānot stundas un ieekonomē laiku. „Izmantojot interaktīvo tāfeli, digitālo mikroskopu, datu kameru, stundas kļūst radošas un atraktīvākas. Skolēni ar lielāku interesi iesaistās mācību procesā. Spēles un modeļi palīdz vieglāk uztvert sarežģīto materiālu, attīstot skolēniem loģisko domāšanu un komunikācijas spējas. Ar balsošanas pultīm vieglāk un interesantāk pārbaudīt skolēnu zināšanas. Projekta materiāli ir mūsdienīgi un skolēniem interesanti. Mācību filmas palīdz skolēniem uzzināt jaunus sasniegumus zinātnē, saistīt tos ar reālo dzīvi un padomāt par savu nākotni. Svarīgi ir arī tas, ka mācības notiek svaigi izremontētās telpās, kas rada pozitīvas emocijas un komforta sajūtu,” stāsta Ļ. Volkova.

Savukārt Rīgas 47. vidusskolas matemātikas skolotāja Tatjana Sivačova izceļ tehnoloģiju sniegtās iespējas, kas agrāk nebija iedomājamas, jo, izmantojot moderno aprīkojumu, ir iespējams parādīt skolēniem telpiskās figūras, grafikus, to pārbīdes un citas mācību procesā izmantojamās vizualizācijas. „Mūsdienu skolēniem patīk jaunās tehnoloģijas. Gan skolotāji, gan skolēni iegūst vairāk informācijas, kas notiek bērniem pieejamākā un pazīstamākā veidā,” piebilst matemātikas skolotāja.

 

Palīdz izvēlēties nākotnes profesiju

Atzinīgi dabaszinātņu klašu labiekārtošanu novērtējuši arī skolēni. Rīgas 53. vidusskolas 12.a klases skolniece Anastasija Kosarenko stāsta, ka, izprotot dažādus priekšmetus, skolēniem veidojas padziļināts priekšstats par nozari, savukārt tas palīdz izvēlēties nozari, kurā nākotnē strādāt, tostarp palīdz izvēlēties arī mācību iestādi un profesiju.

Rīgas 47. vidusskolas 12.a klases skolnieks Kirils Baučins norāda, ka mācību stundas ir palikušas ne vien interesantākas, bet arī daudz intensīvākas. „Uz katru jautājumu skolēns saņem atbildi,” saka Kirils, „domāju, ka nākotnē būs vēl interesantāk, un mēs brīnīsimies, kā varējām strādāt ar tik nemodernām tāfelēm un mācību līdzekļiem.”

Rīgas 47. vidusskolas fizikas skolotājs L. Gusts min, ka labiekārtotā darba vide rada sava veida brīvību, kas ļauj viņam kā skolotājam ērti strādāt un brīvi izvēlēties informācijas pasniegšanas formas. L. Gusts norāda, ka skolēnam laboratorijas darbos ir iespējams pārliecināties par spējām, pašam organizējot pētījumu, strādāt tādā virzienā, kādā pašam tīk, un pārliecināties par teorijas un prakses saskaņu.

Rīgas 53. vidusskolas fizikas skolotāja Marina Kokareva ir novērojusi, ka ar jaunām un mūsdienīgām ierīcēm skolēniem ir daudz interesantāk strādāt stundās, viņiem rodas vēlēšanās patstāvīgi turpināt materiāla apgūšanu, izmantojot interneta vai bibliotēkas resursus.

I. Balamovskis atzīst, ka labiekārtotā un modernā vide ir priekšrocība gan apdāvinātākajiem bērniem, gan tiem, kuriem mācībās sokas grūtāk. „Aprīkojums ļauj apdāvinātākajiem skolēniem būt vēl aktīvākiem, radošākiem un palīdzēt tiem bērniem, kuriem ir grūtības apgūt eksaktos mācību priekšmetus.       Arī Rīgas 47. vidusskolas bioloģijas skolotāja Gita Tugarinova piekrīt, ka ar jaunajām tehnoloģijām, plānojot mācību stundu, mācību procesu ir iespējams daudz vairāk dažādot, pielāgojot katras klases, klašu grupas uztveres īpatnībām.  

Par projektu

Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF) projekta „Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana 63 Rīgas vispārizglītojošajās skolās” kopējais budžets ir vairāk nekā 8,5 miljoni latu, no kuriem 5,9 miljonus latu sedz ERAF, savukārt 2,6 miljonus latu projektam piešķīrusi Rīgas dome. Vidēji katrai skolai četru kabinetu un tajos esošo laboratoriju labiekārtošanai un aprīkojuma nodrošināšanai iztērēti vairāk nekā 100 tūkstoši latu.

Eiropas Reģionālās attīstības fonda aktivitātes “Kvalitatīvai dabas zinātņu apguvei atbilstošas materiāltehniskās bāzes nodrošināšana” projektu Nr. 2009/0113/3DP/3.1.3.1./08/IPIA/VIAA/075 “Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana 63 Rīgas vispārizglītojošajās skolās” realizēja Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments. Projekts realizēts laika posmā no 2009. gada līdz 2012. gada nogalei.

Andris Bērziņš

ESF_ES_AR TEKSTU_60.JPG.JPG 1_RDIKSD_krasa_pareizs.jpg

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

učuxa 03/12/2012 11:29
 

Citēju: Projekta ietvaros 227 Rīgas vispārizglītojošajās skolās labiekārtoti matemātikas, bioloģijas, ķīmijas un fizikas kabineti,

Jautājums, vai Rīgā ir 227 skolas???

Kuli 03/12/2012 14:39
 

Runa ir par kabinētu skaitu, nevis par skolu skaitu.

učux 04/12/2012 21:37
 

Tad jau žurnālisti rakstīt neprot. :)
Bet tur jau teikts, ka tajos kabinetos strādā 1000 skolotāji - 3 vienā kabinetā??/ Arī neticami. kaut kas ar skaitļiem naf kārtībā...

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit