Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Latvijas Radio koris un izcilais franču čellists Anrī Demarkets koncertā “Vakara lūgsnas”

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums Kultūra Jaunumi Latvijas Radio koris un izcilais ...

2013. gada 17. jūlijs

26. jūlijā plkst.20.00 Rīgas Sv. Pētera baznīcā balsu virtuozi – Latvijas Radio koris - aicinās noklausīties apgarotākos un skaistākos 20.gs. komponistu Arvo Perta un Valentīna Silvestrova skaņdarbus, kā arī Pētera Vaska muzikālo veltījumu izcilajam latviešu dzejniekam Imantam Ziedonim. Šo programmu tematiski, harmoniski un garīgi papildinās Džona Tavenera pārpasaulīgais skaņdarbs „Svjati” Latvijas Radio kora un franču čellista Anrī Demarketa (Henri Demarquette) dziļi izjustajā sniegumā.

Demarketa un Latvijas Radio kora kopspēle ievadīs jaunu starptautisku sadarbību, kā rezultātā tiks izveidota jauna, speciāli radīta programma čellam un korim. Koncerta diriģents būs Latvijas Radio kora mākslinieciskais vadītājs, viens no Latvijas ievērojamākajiem diriģentiem – Sigvards Kļava.

Koncertprogrammā iekļautie komponisti ir izteikti introvertas mākslas radītāji, viņu darbi rosina eksistenciālas pārdomas, tos caurstrāvo miers, gaišums un sakrāls skaistums. Gan Arvo Perta un Valentīna Silvestrova, gan Džona Tavenera daiļradi ir ietekmējusi krievu pareizticīgo baznīcas mūzika, viņu skaņdarbus klausītāji jau ir iemīļojuši. Latvijā mazāk pazīstama ir ukraiņu komponista Valentīna Silvestrova mūzika, kuras augstvērtīgais atskaņojums Latvijas Radio kora sniegumā ir īpašs baudījums, jo saturiski piesātināto skaņdarbu īpatnība ir to izpildīšana pusbalsī. Silvestrovu uzskata par vienu no savdabīgākajiem un apgarotākajiem mūsdienu komponistiem, kam raksturīga īpaša interese par pēcskaņu – skaņas turpināšanos, kad tā jau it kā izskanējusi. Pats komponists to dēvē par metamūziku, bet par galveno mūzikā uzskata caurspīdīgumu un gaismas izjūtu, kas ir ļoti atbilstoši Introvertās mākslas festivāla idejai.

Anrī Demarketa virtuozitāti, aizrautīgo spēli un čella īpašo tembru Latvijas klausītājiem jau vairākkārt bijusi iespēja iepazīt un novērtēt kopš viņa uzstāšanās Introvertās mūzikas festivālā AD LUCEM 2005. gadā. Anrī ir gaidīts viesis solo koncertos un kopā ar orķestriem ne tikai Rīgā, kur viņš sniedzis koncertus gan leģendārā Rišāra Galiāno septeta sastāvā Astora Pjacollas mūzikas programmā Piazzolla Forever, gan arī kopā ar orķestri Sinfonietta Rīga. Viņš aktīvi koncertē Tokijā, Ņujorkā, Lisabonā, Pēterburgā, Parīzē un citur pasaulē. Demarketam raksturīga jūtīga, kaismīga, reizē precīza un pārdomāta spēle. Viņa repertuārā ir dažādu žanru, laikmetu un stilu mūzika, Anrī ar viņam piemītošo entuziasmu iesaistās dažādos netradicionālos un neakadēmiskos projektos, veido muzikālas izglītības programmas bērniem un jauniešiem. Demarkets studējis Parīzes Nacionālajā mūzikas konservatorijā, turpinājis izglītību maģistrantūrā Morisa Žandrona klasē, ieguvis Lavuazjē stipendiju un gadu pavadījis ASV pie Jānoša Stārkera. Čellists piedalījies daudzos starptautiskos konkursos, veicis virkni ieskaņojumu, kas saņēmuši prestižas balvas, tostarp viņa ierakstītais albums "Romantiskais čells" guvis mūzikas izdevuma Le Monde de la Musique atzinību. Mūziķis spēlē itāļu meistara Gofrēdo Kapas 1697. gadā darinātu čellu.

Pētera Vaska dziesmu cikls “Mīlas dziesmas” ir tapis kā veltījums izcilajam latviešu dzejniekam Imantam Ziedonim. “Tā diena, kad atvadījāmies no Imanta Ziedoņa, man likās kā tāds eņģeļa spārna vēziens pār Latviju. Atvadu ceremonijas lapiņā bija nodrukāts dzejolis, kas sākas ar rindām “Ne lapa nekustas. // Es šonakt degšu sveci / un iešu, sveci rokās, tālu pļavās”. Nākošajā dienā pēc atvadīšanās no dzejnieka uzrakstīju dziesmu. Pēc tam, tajā visā noskaņā dzīvodamies, atradu vēl vienu otru dzejoli. Sanāca cikls, kur pirmā dziesma kļuva par cikla noslēdzošo dziesmu. Ziedoņa krājumā tas saucas – “Mīlas dzejoļi”. Un man būs “Mīlas dziesmas”. Tajās dziesmās ir daudz klusuma. Mīlestība sākas klusumā. Es teiktu, ka šīs dziesmas ir rēnas, varbūt tas ir īstais vārds... Ar prātu iegrožotas. Nav eksplozijas, nav jūtu izlaušanās. Varbūt kādubrīd viens otrs traģiskāks piesitiens. Mīlestības vārdus jau saka klusu. Pusbalsī. Čukstot. Ir gan zināma pretruna – dzejolī lietota “es” forma, un dzied koris. 25 koristi dziedās “es”. Bet varbūt katrs izdziedās savu mīlestības stāstu. Galvenais, lai šis stāsts būtu silts, dodošs, neko neprasošs”, stāsta Pēteris Vasks.

Tintinnabuli jeb zvaniņu tehnikas izgudrotājs Arvo Perts nav slēpis piederību krievu pareizticīgo baznīcai, vēl būdams Padomju Igaunijas pilsonis, t. i. pirms emigrēšanas uz Berlīni 1980. gadā. Savulaik žurnālam “Rīgas Laiks” komponists atklājis savu saikni ar Rīgas pareizticīgo baznīcas mācītājiem: tēvu Oļegu, kurš bija komponista draugs un sirsnīgs sarunbiedrs, un arhimandrītu Tavriju, kura attieksme bija distancētāka, tomēr ne bez iedziļināšanās un pat gaišredzības. 1997. gadā Arvo Perts sacerēja “Grēku nožēlas kanonu”, kura teksta autors ir Krētas Andrejs un kura fragmenti iekļauti Rīgas festivāla koncerta programmā. Ir ziņas, ka pēc pārcelšanās uz dzīvi Rietumos Perta uzskatus un pasaules izjūtu stiprināja kontaktēšanās ar arhimandrītu Sofroniju (1896–1993), kurš mudinājis Pertu vairāk komponēt – “tā par jums uzzinās visa pasaule”. Arhimandrīta namā netālu no Eseksas Perts ik gadu pavadījis vairākus mēnešus, komponējot un apmeklējot dievkalpojumus netālajā klosterī, ko dibinājis tēvs Sofronijs.

Ukraiņu dzīvais klasiķis Valentīns Silvestrovs, saukts par pēcskaņas meistaru, ir viens no savdabīgākajiem un introvertākajiem mūsdienu komponistiem. Nebūdams PSRS “centra” (t. i. Maskavas vai Ļeņingradas) komponists, avangardiski noskaņotais Silvestrovs pakļāva savu daiļradi visām iespējamām represijām – to skaitā bija izslēgšana no Komponistu savienības un partitūru nepublicēšana, kā arī darbu neatskaņošana. Pelnījis iztiku ar dažāda rakstura darbiem, kuru vidū iespēja mācīt mūziku skolās uzskatāma par varas gaiteņu labvēlību arī tajos gados, kad Silvestrova vārds jau bija labi pazīstams visā pasaulē. Krievu mūzikas zinātniece Tatjana Čeredņičenko trāpīgi norādījusi, ka Silvestrova mūzika būtībā ir postmūzika, respektīvi, tai raksturīga īpaša interese par pēcskaņu. Tas precīzi formulēts Svetlanas Savenko teiktajā: “Mūzikas ontoloģiskais fakts ir noticis, ja forma pēc visiem parametriem ir noslēgta, tomēr turpina skanēt kādā it kā netveramā telpā”. Pašam komponistam labpatīk apzīmējums metamūzika jeb skaniskā izteiksme metaforas veidā.

radiokoris_small.JPG

Latvijas Radio kori, vienu no Eiropas pieprasītākajiem profesionālajiem kamerkoriem, var saukt par skaņu laboratoriju – koristi regulāri dažādo savu vokālo arsenālu, pievēršoties gan tradicionālās dziedāšanas noslēpumiem, gan ceturtdaļtoņu un virsskaņu dziedāšanas mākslai. LRK veiktie latviešu komponistu jaundarbu ieskaņojumi vairākkārt uzvarējuši UNESCO starptautiskajā konkursā ROSTRUM. Koris regulāri uzstājas prestižos starptautiskos mūzikas forumos (Baltic Sea Festival, Klangspuren, La Musica, Ultima, Venēcijas biennāle u. c.) un prestižās koncertvietās (Amsterdamas Concertgebouw un Muziekgebouw, Berlīnes Konzerthaus, Parīzes Elizejas lauku teātris, Ņujorkas Linkolna centrs u. c.).  Trīs līdz četras reizes sezonā nāk klajā jauni Latvijas Radio kora CD , sešas reizes koris saņēmis Latvijas Lielo mūzikas balvu.

Pašā vasaras pilnbriedā no 24. līdz 27. jūlijam, jau divpadsmito reizi uz koncertiem Rīgā, Gulbenē un Kuldīgā aicinās Introvertās mākslas festivāls Ad Lucem. Festivāla koncertos izcili Latvijas un ārvalstu mūziķi – Latvijas Radio koris, ērģelniece Diāna Jaunzeme un šī gada festivāla īpašie viesi Rietumu un Austrumu mūzikas ansamblis Sarband, kā arī izcilais franču čellists Anrī Demarkets – aicinās apstāties un piedzīvot brīnišķīgas muzikālas atklāsmes garīguma meklējumos.

Introvertās mākslas festivāls AD LUCEM notiek kopš 2002. gada – tā ir mākslas radīta telpa, kas sniedz patvērumu no ikdienas steigas un stresa, miera un harmonijas oāze, kurā var ieklausīties skaņās, klusumā un sevī, sastapt ceļabiedrus un gūt iedvesmu. AD LUCEM latīņu valodā nozīmē UZ GAISMU, kas festivāla kontekstā apzīmē radošumu un gaismu ikvienā cilvēkā. Sadarbībā ar izciliem māksliniekiem festivāls piedāvā augstvērtīgus koncertus, kuru raksturīgā iezīme ir īpašais introvertās mākslas fenomens. Tas aicina ikvienu pievērsties savai iekšējai pasaulei, meklēt būtisko un atklāt sevī dabiski mītošo garīgumu.  

Plašāka informācija Introvertās mākslas festivāla interneta mājas lapā www.adlucem.lv

Biļetes:        

- internetā www.ticketshop.lv

- „Biļešu servisa” tirdzniecības vietās un internetā www.bilesuserviss.lv

Biļešu cenas Ls 7,00, skolēniem, studentiem un pensionāriem 30% atlaide.

Žurnāla IEVA Lasītāju Kluba kartes un žurnāla FIGARO Kultūras kartes īpašniekiem 25% atlaide uz visiem koncertiem Rīgā. Atlaides pieejamas, iegādājoties biļetes BIĻEŠU SERVISA tirdzniecības vietās.

Festivālu atbalsta Rīgas dome un Valsts Kultūrkapitāla fonds.

 

Sandra Zandberga,
Introvertās mūzikas festivāla direktore
www.adlucem.info

Informāciju sagatavoja:
Mārtiņš Pučka
festivals.ad_lucem@inbox.lv
 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

 
Pēdējo reizi atjaunota 21.septembrī, 2018, 09:35
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
old.iksd.riga.lv

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit