2015. gada 19. novembris
Mākslas galerijā „Pegazs”, Rūpniecības ielā 18, Rīgā no 20. novembra līdz 11. decembrim var aplūkot Ēdeltrautas Rātas (Edeltraut Rath, Brēmene) izstādi „Papīra darbi”. Izstāde mākslas galerijā „Pegazs” notiek Rīgas – Brēmenes sadraudzības 30 gadu jubilejas ietvaros.
Izstādē galerijā „Pegazs” būs aplūkojami Ēdeltrautas Rātas gleznojumi, zīmējumi un druka uz papīra. Māksliniece izmanto krāsas, formas, ornamentus, rakstus, lai rādītu ritmu, struktūru, kārtību, atkārtojumu, variācijas kā dzīves un dabas atainojumu.
Rakstiem un ornamentiem ir liela nozīme latviešu tautas mākslā. Tautas māksla un tradīcija, kas veidojusies dažādu kultūru simbiozē Latvijā, atklāj un simbolizē tautas nacionālo identitāti vēstures griežos. Tautas māksla un tradīcija ir nozīmīgas nacionālās identitātes sastāvdaļas.
Vācijā ir citāda situācija. Kopš Hitlera režīms uzurpēja un izmantoja tradicionālos rakstus un simbolus, vāciešiem nepatīk identificēties ar šiem rakstiem.
Tomēr globālā pasaules attīstība ir vienota. Jūs varat atrast tās pašas formas, rakstus, ornamentus dažādās pasaules kultūrās. Mēs varam runāt par globālu rakstu un ornamentu valodu.
Kopš 1999. gada māksliniece Ēdeltrauta Rāta ir sadarbojusies ar latviešu māksliniekiem dažādos projektos. Viņas jaunākais projekts „Spēka pote”, kas 2014. gadā tika realizēts Eiropas kultūras galvaspilsētas kultūras programmas ietvaros, ir Rīgas 64. vidusskolas sienu apgleznošana.
Ēdeltrauta Rāta lieliski strādā ar figūru un rakstu polaritātēm. Viņa ir atklājusi pati savu ģeometrisko kodu sistēmu. Viņas māksliniecisko ceļu ir grūti ievietot kādā mākslas klasifikatorā. Visprecīzāk, šķiet, viņas mākslu varam raksturot kā „Jaunās ģeometrijas” variāciju. Šis stils izveidojās 20. gs. 80. gados kā postmoderna atbilde klasiskajam konstruktīvismam un abstraktajām ģeometriskajām tendencēm pēc 1945. gada. Pretēji modernisma objektivizējošajai attieksmei, tas piedāvāja jaunu subjektīvisma formu kopā ar simbolisku valodu. Konstruktīvi izteiksmes līdzekļi tiek pārveidoti vairāk ar glezniecības līdzekļiem, kas cita starpā veicināja arī ornamenta pārvērtēšanu. Salīdzinājums ar „Jauno ģeometriju” tikai daļēji paskaidro Ēdeltrautas Rātas īpašo stilu. Veiksmīgs gleznieciskuma un līniju raksta apvienojums, pārliecinošs ornamentu dizains, kā arī jēgpilnais krāsu izmantojums izceļ viņas mākslas darbus citu vidū.
Prof. Hanss Joahims Manske (Hans Joachim Manske), mākslas vēsturnieks